Neusblog 1

week 1: 4 t/m 10 februari 2008 door Joost Gimbel

Joost "De eerste week. De kop … het spits … de … het … wat dan ook: is er af!
Op maandag 4 februari beginnen we om half 2. En dat is heel fijn! Wij,
de derdejaars acteurs van de HKU, komen net uit een behoorlijk druk en
zwaar project en een dagje uitslapen is dan ook meer dan welkom. Dat
beetje extra nachtrust kunnen we goed gebruiken om vol goede moed en
dito zin in dit project te stappen. Na een heerlijke lunch is het dan
ook echt tijd om te beginnen. Of, beginnen is niet het juiste woord.
Begonnen waren we namelijk al weken eerder.

Na een eerste kennismaking in oktober 2007 volgen verschillende
ontmoetingen en besprekingen waarin we proberen uit te vinden wàt we
willen gaan maken. Na vele discussies en gesprekken besluiten we om De
Rinoceros van Eugène Ionesco bij de hoorns te vatten. Dit omdat wij
allemaal denken dat al onze ideeën en opvattingen over de te maken
voorstelling binnen het kader van dit stuk goed tot hun recht zullen èn
kunnen komen. Ook is vrijwel direct duidelijk dat we het stuk helemaal
onder handen willen nemen om het zo eigen te maken; het stuk als
kapstok gebruiken voor het verhaal dat wij willen vertellen. Allemaal
hebben we in de afgelopen tijd het stuk gelezen en hier onze gedachten
over laten gaan.

Maar goed: maandagmiddag half twee is de kick-off van het begin van het
daadwerkelijke maakproces. Voordat we al onze ideeën kunnen uitwisselen
moeten er eerst nog wat zakelijke en logistieke afspraken gemaakt
worden. Op welke dagen zullen we werken? En van hoe laat tot hoe laat?
Allemaal dingen die ook geregeld en afgesproken moeten worden. Na deze
dingen besproken te hebben, beginnen we met het gezamenlijk lezen van
het stuk. Ieder heeft het natuurlijk voor zich gelezen, maar als je met
meerdere mensen leest is het weer heel anders. Ieder personage krijgt
een eigen stem en de verschillende lijnen worden duidelijker dan
wanneer je het voor jezelf leest. En dat lezen is nog niet zo makkelijk
als het lijkt. Natuurlijk kan iedereen lezen, we hebben allemaal de
basisschool bezocht, de middelbare school ook, maar er is een verschil
tussen lezen en lézen. Het valt op dat een ieder van ons gelijk de
neiging heeft om, zelfs bij de eerste lezing, te gaan spelen. Praten
met gekke stemmetjes of emoties plakken op de tekst die je uitspreekt.
En dat is nou juist niet de bedoeling! Door dit weg te laten laat je de
ruimte voor de tekst zelf om geïnterpreteerd te worden in plaats van
dat je er al een interpretatie aan geeft voordat je weet wat je er
uiteindelijk mee wilt zeggen.

Al vrij snel komen we er achter dat de vertaling van het stuk die we
gebruiken tijdens de eerste lezing en die we allemaal ook eerder al
hebben gelezen, niet helemaal geschikt is voor de voorstelling die wij
willen maken. Veel woorden en uitdrukkingen zijn niet erg geschikt voor
onze doelgroep (9+). Een tweede vertaling volgt snel maar ook deze is
soms nog erg ingewikkeld. Uiteindelijk belanden we bij een vertaling
van Peter die we met z’n allen nog aan het bewerken zijn. Uiteindelijk
zal er nog heel wat aan geschaafd en veranderd worden. Maar voorlopig
is dit ons uitgangspunt.
In deze week zijn er ook al wat eerste ideeën geopperd voor de
vormgeving. Het kost namelijk behoorlijk wat tijd om een decor te
maken, en hier zullen we dus ook vrij vroeg mee moeten beginnen
aangezien de eerste voorstelling op 28 maart (over zeven weken) is.
Deze week hebben het stuk met z'n allen helemaal uitgelezen en nu is
het dan ook tijd om te beginnen na te denken over wat we met het stuk
willen zeggen. Wat is de neushoorn voor ons? Wat vinden wij belangrijke
thema’s in het stuk? Dit zal bepalend zijn voor de vorm en
uiteindelijke inhoud.

Erg leuk allemaal en ook best wel spannend zo’n eerste week. Ben erg
benieuwd naar hoe het in de komende weken allemaal zal gaan. En hoe de
voorstelling er uit zal gaan zien …
Nu heb ik echt nog geen idee, maar ik heb er alle vertrouwen in! Een
leuk team van mensen die mij stuk voor stuk weten te inspireren.
Misschien lijkt het nu nog wat stil
Maar als je goed luistert
Heel goed luistert
Hoor je
Heel in de verte
De neushoorn al"

Meer over: