2006

Het vrije denken stikt nog steeds

Vrij Nederland, 25 november 2006 - Marijn van der Jagt

De twee sterkste theatercollectieven van het land tonen zich momenteel weer onvergelijkbaar. Dood Paard is met Eco actueler dan ooit: een splinternieuwe tekst van Oscar van Woensel waarin een internationale, vergaderende projectgroep laat zien hoe een ideologisch concept als 'het groene bouwen' wordt vermalen in de machtstrijd van ambtenaren, geldschieters en reclamemakers.  Lees verder »

Dertien Rijen in Haarlem

Het programma van Dertien Rijen in de Toneelschuur te Haarlem van juni 2006 kreeg kort van te voren vorm en de website van Dertien Rijen blijft zich vullen met achtergrondmateriaal en associaties.

Drie weken Dertien Rijen in Haarlem is op di 6 juni 2006
geopend met een Republiekavond, zoals toneelgezelschap Discordia die
gewoon is te houden. Een toneelsalon met water en wijn, waarbij gelezen
en herlezen, gesproken en besproken zal worden. Entree voor deze
speciale Dertien Rijen Republiekavond was gratis.  Lees verder »

Recensies: Waanzin & genialiteit

Op het tafeltje staan tientallen flessen wijn en de man die erachter zit schenkt zichzelf steeds bij. Ook het publiek wordt niet vergeten. De ene fles na de andere geven de toeschouwers aan elkaar door en zo horen wij erbij: bij de vriendenclub waarover Martijn Nieuwerf van t Barre Land vertelt.
Zijn personage is een van die vrienden die elkaar in Parijse cafés ontmoeten. Intellectuelen zijn het, theoretici - maar op een dag gaan zij tot actie over. Ze zijn van plan een soldaat zodanig te verminken dat hij niet hoeft te vechten, in Algerije, waar het oorlog is. En op weg naar de trieste ontknoping valt er veel te lachen.  Lees verder »

De mannelijke onrust blijft

‘Anatol’ van Arthur Schnitzler is geen gemakkelijk stuk. Het wordt zelden gespeeld, enkele jaren geleden moest de toch voor geen kleintje vervaarde groep De Roovers het stuk na een hobbelige repetitieperiode afvoeren omdat de acteurs er geen vat op kregen. Nu brengt ’t Barre Land een versie die ook niet vlekkeloos loopt maar die toch laat zien dat Anatol tot een lekker speelbaar stuk kan worden gemaakt.  Lees verder »

Meer over:

video acte sans parole(s) (beckett) 't barre land

Acte sans parole(s) van Samuel Beckett is oorspronkelijk de openingsActe van April is the cruellest month. Onderstaande film is gebaseerd op opnames van een zelfstandige versie.  Lees verder »

Anatol is monument voor de wellustige man

NRC handelsblad, 14 februari 2006
- Jowi Schmitz

Ze heten Mathilde, Cora en Bianca en maken deel uit van het leven van Anatol, een man in de greep van de verleiding. Allemaal hebben ze hetzelfde gezicht, dezelfde bekoorlijkheid en Anatol bemint ze allen even hartstochtelijk. Vriend Max is erbij als nuchtere tegenstem en getuige.  Lees verder »

Intimiteiten voor bij de champagne

de Volkskrant, 4 juli 2005
- Marian Buijs

Wat is trouw? Wat is bedrog? Waar ligt de grens tussen waarheid en leugen in de liefde? Terwijl een vrouw door de haren van haar minnaar strijkt, voelt ze geen bedrog, want ze denkt niet aan haar andere geliefde. Vrouwen bedriegen mannen met het grootste gemak, ze zijn zich er niet eens van bewust. Zegt Arthur Schnitzler in Anatol. Maar mannen doen precies hetzelfde.  Lees verder »

Liefde en ontrouw met een prettig vleugje ironie

Trouw, 7 februari 2006
- Hanny Alkema

Elkaar eeuwige liefde beloven en in één adem door afspreken het de ander meteen te zeggen als dat voorbij is. Nauwelijks een toneelschrijver die zo fijntjes de vinger kon leggen op de paradox van trouw en vleselijke lust als Arthur Schnitzler (1862-1931).
Beroemd werd zijn Reigen, een seksuele cyclus waarin van elk paartje telkens één een volgende verleidt en de kring gesloten is als de laatste man zich op de eerste stort. Het decadente Wenen uit die tijd was in het hypocriete hart geraakt en toonde zich geschokt.  Lees verder »