2006

Torquato Tasso van Goethe

‘t Barre Land maakte een hernieuwde enscenering van Torquato Tasso, een toneelstuk (1790) van Johann Wolfgang Goethe.

Tegenstrijdige temperamenten in een lustoord bij Ferrara. Een Hertog en een Prinses en een Gravin. Een Diplomaat en een Dichter. Het volmaakte Classicistische stuk: een eenheid van tijd, plaats en handeling in een symmetrische spiegeltuin van ideeën en argumenten.

Goethe gebruikte de biografie van de Renaissance-dichter Torquato Tasso om de strijd tussen onverenigbare sferen duidelijk te maken: esthetiek en politiek, ratio en empirie, het lokale en de wereld, de kunst en het leven.

Spel: Vincent van den Berg, Margijn Bosch, Anouk Driessen, Martijn Nieuwerf, Ingejan Ligthart Schenk.

Programma in bijlage.

Nijinski.Dagboek.Fragmenten.

De virtuoze balletdanser Vaslav Nijinski (1890-1950) schrijft in 1918 als een bezetene in tien dagen vier schriften vol. Zijn gedachten schieten van hoge sprongen en droge dienstmeisjes naar oorlog, vogels en vliegtuigen, God en warme macaroni. Gefascineerd door deze onnavolgbare gedachtestroom bewerkte ’t Barre Land in 1999 de dagboeken tot een korte voorstelling voor het Springdance festival. Deze eerste verkenning breidde deze zich in de loop van de jaren uit tot een grillig relaas op de grens van waanzin en genialiteit.

Met: Vincent van den Berg, Peter Kolpa, Anouk Driessen en ’t Barre Land
En: een biologische, gebraden kip, een scherp mes, een hoge tafel met grenen blad, twee metalen tafeltjes als barkruk en twee Niethammer-lampen.

Wat voor brommertje met verchroomd stuur achter op de binnenplaats?

Henri Pollak - wachtmeester en eigenaar van een knetterend brommertje met verchroomd stuur, geboren te Montparnasse- wil een collega helpen door zijn arm te breken, zodat hij dan niet hoeft te vechten in het
bergachtige Algerije. Althans dat is het plan van Pollak Henri, die geboren is te Montparnasse, en zijn vrienden.

Met de onnavolgbare vertelling Brommertje... gaat ’t Barre Land verder met het onderzoek naar de ‘contraintes’ van George Perec. Deze radiomaker, filmer, archivaris en lijstjesmaker geldt als een van de meest ingenieuze moderne Franse schrijvers.

Eerder werkte ’t Barre Land al met teksten van deze superstylist in de voorstellingen Woyzeck en Je me souviens.
Spel: Martijn Nieuwerf, Peter Kolpa , Anouk Driessen

April is the cruellest month

’t Barre Land is bekend om zijn vertalingen en bewerkingen van toneelklassiekers en wereldliteratuur, maar speelde ook meer performanceachtige voorstellingen zoals The Waste Land (1997) en Unreal City (1998). Twee onnavolgbare collages van tekst, beeld en muziek. In het voorjaar maakte het gezelschap de onvoorstelbare voorstelling April is the cruellest month waarin het accent ligt op zelden gespeeld of onspeelbare geacht toneelwerk. De eerste regel van T.S. Eliot’s beruchte gedicht The Waste Land (1992), April is the cruellest month, verschaft de titel.  Lees verder »

De president van Thomas Bernhard

In 1975, tijdens het eerste proces tegen de anarchistische terreurgroep Rote Armee Fraktion in Stuttgart, wordt een paar straten verder De President voor het eerst gespeeld, vier dagen na de première in Wenen. De Oostenrijkse schrijver Thomas Bernhard schreef een Schimpftirade over de perversie van de macht; met Voltaire, een dode hond, een slager, een moppenvertellende masseur en een anarchistische zoon als de grote afwezigen.
Als er na de Tweede Wereldoorlog in Europa één schrijver is geweest die schelden als een serieuze aangelegenheid, als een vorm van kunst beschouwde dan was het Bernhard. Zijn toneelstukken en boeken zijn een groots gevecht tegen zelfgenoegzaamheid, provincialisme en middelmatigheid.  Lees verder »

der narr und seine frau heute abend in pancomedia

Fotografie Bert Nienhuis (kleur) en Fran van der Hoeven (zw/wi) in De Toneelschuur Haarlem.

Torquato Tasso

In de Snijzaal 1997 en in 2006 in het Grand Theatre door Fran van der Hoeven.

Anatol

Zeven eenakters met de lichtvoetigheid van een Weense wals. Achter een façade van champagne en slagroom borrelt een leven op waarin de balans tussen schijn en werkelijkheid zoek is. Arts en schrijver Arthur Schnitzler stelde ten tijde van de opkomst van Freud een diagnose van de psychologie van intimiteit.

De eenakters 'Vraag aan het noodlot', 'Kerstinkopen', 'Episode', 'Gedenkstenen', 'Afscheidssouper', 'Doodsstrijd', 'De huwelijksochtend van Anatol' worden opgevoerd door Ingejan Ligthart Schenk, Vincent van den Berg, Margijn Bosch (als süsse Mädel).