Recensie

Dagdagelijkse verslaggeving van De Modernen

Tijdens de voorstellingen van De Modernen, begin juni 2010 in  de Roode Zaal van De Brakke Grond te Amsterdam, was elke avond een verslaggever aanwezig.  Onder andere toneelschrijver/acteur Tjeerd Bischof, tekenaar/dichter/vertaler Erik Bindervoet, vertaler/opmaker Robbert-Jan Henkes en kritikus Loek Zonneveld wagen een poging de steeds nieuwe avonden te beschrijven. Een inventaristatie van twaalf toneelvoorstellingen. Hieronder het verslag van de eerste avond, de andere elf als bijlage in PDF verzameld.  Lees verder »

Shakespeare & Co deel 2

Loek Zonneveld schreef voor De Groene
Amsterdammer
nr.18 een vervolg op zijn kritiek in nr 17 over Rosencrantz &
Guildenstern are dead
, die hij zag op 22 april 2010 in Den Haag bij
Theater a/h Spui.  Lees verder »

Shakespeare & Co deel 1

Loek Zonneveld schreef voor De Groene Amsterdammer  nr.17 een kritiek over Rosencrantz & Guildenstern are dead, die hij zag op 22 april 2010 in Den Haag bij Theater a/h Spui.  Lees verder »

Wilde in Leuven / Louvain

Eva Thienpont zag De ideale Ernst of Het belang van een echtgenoot in 't Stuk cultureel centrum. Voor The Oscolars schreef zij een essay over Oscar Wilde en de voorstelling.  Lees verder »

Echte grappen achter de schermen van Hamlet

Henk Roozeboom  interviewde acteur en vertaler Martijn Nieuwerf voor de Ons Utrecht van 10 maart 2010 over de voorstelling en de vertaling.

Rosencrantz en Guildenstern spelen zo'n klein rolletje in Shakespeare's Hamlet, dat er aan het eind van Hamlet door iemand "Oh ja, Rosencrantz en Guildenstern zijn dood" geroepen wordt. Juist deze figuren spelen een hoofdrol in het nieuwe toneelstuk van theatergezelschap Het Barre Land. Meer in bijlage in PDF.

De nachtmerrie van acteurs als speelse vaudeville

Kester Freriks besprak voor het NRC van dinsdag 16 maart 2010 de voorstelling van donderdag 11 maart in Theater Kikker.  Lees verder »

Prettig overvol geknutsel in ‘goochelstuk’ Stoppard

Karin Veraart besprak voor de Volkskrant van 15 maart 2010 de voorstelling van 11 maart in Theater Kikker te Utrecht.

Toneelgroep ’t Barre Land heeft het thema ‘acteren’ flink uitgediept in zijn opvoering van het stuk van Tom Stoppard uit 1966. ‘De schrijver acht het nemen van schermlessen nuttig voor de acteur, al was het alleen maar om ongelukken te voorkomen.’  Lees verder »

"Schoenen aan, tafelkleed aan"

Daniël Bertina besprak voor het Domein Kunstkritiek de voorstelling van 12 december 2009 in Frascati 3.  Lees verder »

Eerste reacties uit Vlaanderen

Wat gebeurt er met de Hamlet-personages Rosencrantz en Guildenstern wanneer ze van het toneel gaan? Dat vroeg Tom Stoppard zich af in 1966. Hij schreef de gelauwerde tekst Rosencrantz & Guildenstern are dead. 't Barre Land vertaalde de tekst naar het Nederlands en voert hem nu op. Johan Thielemans ging kijken in de Monty. Klik hier voor het radioverslag op Cobra.be.

Hamle't besproken

Een Hamlet van taal, een interview door Wijbrand Schaap voor het AD, over de extreme Hamle't.

Hamlet niet centraal, een analyse van Hana Bobkova voor het Financieel Dagblad over een fascinerende gebeurtenis.

Spannend woordspel in Hamlet voor gevorderden, een recensie van Wilfred Takken voor NRC over een voorstellling met op de beste momenten een mooie voordracht, op de slechtse momenten een afgeraffeld deuntje.

Zijn of niet zijn is geen dillema, een gesprek met Bindervoet & Henkes over de twee vertaalde versies van Hamlet door Maartje den Breejen voor Het Parool.  Lees verder »