Recensie

VK: ’t Barre Land laat Schnitzlers Gustl en Else leven, voor even

Gustl en Else kennen elkaar niet. Dat kan ook helemaal niet, want het zijn personages uit twee verschillende verhalen. Twee als novelle verschenen monologen van de Oostenrijkse auteur Arthur Schnitzler, die met een tussenpose van 24 jaar zijn verschenen: Leutnant Gustl (1900) en Fräulein Else (1924). Theatercollectief ‘t Barre Land brengt nu beide personages samen in de mooie sobere voorstelling lt. Gustl – mej. Else.

Op geraffineerde wijze gaan ze met elkaar in gesprek, deze twee met de gedachte aan zelfmoord spelende personages. Niet door met elkaar te praten. De twee streams of consciousness blijven als zodanig gehandhaafd en worden door Vincent van den Berg en Margijn Bosch zeer  Lees verder »

Prelude vol bravoure op Het Grote Hannessen

Trouw - 20 maart 2009, Arend Evenhuis
 
Meestal staan de acteurs van theatercollectief ’t Barre Land hun toeschouwers uitbundig ’niet spelend’ welkom te heten. Een hoofdknikje hier, een handgroet daar. Dit keer wachten ze hun toeschouwers ingekeerd op, met de ruggen naar het publiek. Bij hoge uitzondering zijn sommige toneelspelers geschminkt.

In afwachting van ’het bezoek’ bestoken de twee vrouwelijke en drie mannelijke personages elkaar met nietszeggende kwinkslagen. Lees verder op de website van Trouw.

recensie 8weekly.nl

Op cultuurwebsite 8weekly.nl besprak Koen van Hees Wooff! in het Groninger Museum: Hoezo de hond in de pot vinden?  Lees verder »

Loek Zonneveld over Kras

De toneeltekst Kras van Judith Herzberg staat al sinds 1988 op het repertoire van Maatschappij Discordia. In november van dat jaar brachten zij de wereldpremière van het stuk. Een half jaar later speelde Toneelgroep Amsterdam Kras ook, in een regie van Gerardjan Rijnders. Dat was een heel andere voorstelling. Voor Rijnders' regie was een realistisch decor gebouwd van een keurig dames & herenhuis, bevolkt door keurige dames & heren. Bij aanvang van de eerste vier bedrijven werd in het halfduister door een schimmig figuur een puinhoop gemaakt. Judith Herzberg spreekt in haar regie-aanwijzingen over 'chaos', resp. 'enorme chaos'. Het stuk speelt in het geordende huis van Ina, een 76-jarige vrouw, gescheiden van een man die kunsthandelaar is geweest.  Lees verder »

Bijtende woordenvloed tegen het opportunisme

Dagblad v/h Noorden, 10 november 2008 - Eric Nederkoorn

Boekhandel Godert Walter hield afgelopen zondagmiddag een presenatie van De laatste dagen der mensheid. Eric Nederkoorn van het Dagblad van het Noorden deed verslag, in bijlage een scan van het knipsel.

’t Barre Land brengt sinistere overvolle Kraus

NRC, 27 november 2008, Kester Freriks

„Extra edietsiiie!”, roept telkens de krantenjongen, leunend op krukken. „Het bloedbad van Sarajevo! Venetië gebombardeerd!”

Tijdens de opvoering van De laatste dagen der mensheid (1919) van de Joods-Oostenrijkse schrijver Karl Kraus liggen er stapels kranten op de speelvloer. Toneelgroep ’t Barre Land huldigt het standpunt dat de schuld van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) ligt bij de kranten, de koppenmakers, de uitdragers van opinies. Die aanval op de pers hoorde bij cultuurcriticus Kraus.  Lees verder »

Uitputtende opvoering van onspeelbaar Krausstuk

Volkskrant, 22 november 2008 - Vincent Kouters

Theatergroep ’t Barre Land speelt Karl Kraus’ onopvoerbaar geachte De laatste dagen der mensheid. Kraus schreef hiermee de grootste toneeltekst ooit, met letterlijk honderden personages en scènes en, opmerkelijk genoeg, zonder hoofdpersoon. Maar in plaats van zich aan een integrale opvoering te wagen (die staat, zo zeggen ze, pas gepland voor 2018), speelt de groep nu een slechts avondvullende ‘opbouwmissie’.  Lees verder »

Talig buitelende profetieën omtrent de Grote Oorlog

Trouw, 21 november 2008 - Arend Evenhuis

Makkelijk maakt theatercollectief ’t Barre Land het zich gewoontegetrouw niet. Het zijn uitgesproken talige stukken die het gezelschap voorschotelt en hun toeschouwers met een toegewijde ernst inpepert alsof de levens van alle toneelspelers ervan afhangen. Hun nieuwste stuk, ’De laatste dagen der mensheid’, is een collagevoorstelling over en rondom de Grote Oorlog van 1914-1918, bezien vanaf de decadente burgerkletskant van de loopgraven. Klik hier om de hele recensie van Arend Evenhuis te lezen op de website van Trouw.

Oorlogsmythe in 'onspeelbaarstuk' met verbluffend gemak doorgeprikt

Dagblad van het Noorden, donderdag 13 november 2008 - Peter van Strien

In bijlage de hele recensie.