Wegens geherformuleerde noodzakelijkheid brengt De Veere
Der Theatermacher van Thomas Bernhard
Lees verder »
Wegens geherformuleerde noodzakelijkheid brengt De Veere
Der Theatermacher van Thomas Bernhard
Lees verder »
De Veere presenteert
een uitzonderlijke eindejaars voorstelling op de
uiterste grens van onzekere tijden,
ondanks alles pakt zij groots uit
met vele gasten van diverse pluimage,
uitgebreid programma,
per avond
wisselende taferelen,
toegestaan is wat bevalt,
motto naar goethe 1789
Negentig jaar nadat op 11 november 1918 in een treinwagon bij Compiègne Duitsland en de geallieerden de Wapenstilstand tekenden, verschijnt voor het eerst in het Nederlands de integrale vertaling van De laatste dagen der mensheid van Karl Kraus (1874-1936). ‘t Barre Land viert deze historische gebeurtenissen met een uitvoering van deze grootse Eerste Wereld-oorlog satire en geeft voorstellingen in Nederland en België. De laatste dagen der mensheid is het omvangrijkste toneelstuk dat ooit is geschreven, met de meeste rollen, de meeste dialecten en de meeste scènewisselingen. Het behandelt in vijf bedrijven de vijf oorlogs jaren en speelt zich af op de straten van Wenen en Berlijn, in de loopgraven en veldhospitalen, theaters en onderzeeers. Lees verder »
Lees dit, scheur het door, gooi het weg en herinner het:
maatschappij discordia en ’t Barre Land brengen maandelijks een aantal avonden repertoire in Amsterdam, Utrecht en daar buiten. De onderneming maakt een keuze uit de eerder ingestudeerde lijst van 33 hervonden toneelstukken: Lees verder »
De nederlandsch belgische repertoirevereeniging de Veere brengt Der Schein trügt, van Thomas Bernhard (1931-1989), voor het eerst opgevoerd op 24 januari 1984 om half negen ‘s avonds door het Schauspielhaus Bochum in de regie van Claus Peymann en vijf minuten later om vijf over half negen op 24 januari 1984 in het toenmalige Mickery Theater te Amsterdam door Maatschappij Discordia aan haar repertoire toegevoegd in een sprankelende nieuwe vertaling.
eerste bedrijf, eerste scene, dinsdag, bij Karl
Karl:we mogen ons niet laten omgooien
vooral nu niet
in deze vreselijke tijd
misschien is het helemaal niet zo vreselijk
op de virtuositeit komt het aan
op karakter Lees verder »
Het ogenschijnlijk eenvoudige verhaal van een moeder en haar
kinderen scheert licht als een zuchtje langs menig heikel onderwerp en laat niemand onberoerd. Je moeder is per slot je moeder. The very
quintessence of Herzberg: geestig, spits, kort maar even krachtig als
een fragmentatiebom.
Ik heb de scherven even in het bad gedaan zolang!
van 24 mei tot en met 4 juni aanstaande/speelt in fras/de
veere/nederlandsch belgische repertoirevereeniging/zij presenteert het
6de jaarlijkse optreden/van het bekende variete/dertien rijen/artiesten
uit velerlei gezelschap/met als titel//irrt wirrt//met/alex
nieuwenhuis/annette kouwenhoven/anouk driessen/bert haelvoet/bo
tarenskeen/czeslaw de wijs/ingejan ligthart schenk/jair stranders/jan
joris lamers/jorn heijdenrijk/margijn bosch/martijn nieuwerf/matthias
dekoning/maureen teeuwen/miranda prein/rosa vandervost/sara
debosschere/vincent vandenberg/willem dewolf/wim vandergrijn/carole van
ditzhuyzen/janneke remmers zoals ook vele anderen/zie ook de
wwwebsites//klassieke en moderne materialen rethorica en improvisatie Lees verder »
De eerste in de reeks repertoire is De Kersentuin van Anton Tsjechov. De montering is gebaseerd op het regieboek van Stanislavski.
Stanislavski aan Tsjechov, telegram, petersburg, 2 april 1904:
succes kersentuin bij publiek heel groot, onvergelijkelijk veel groter dan moskou. na derde bedrijf veel geroep om auteur. kenners verrukt. kranten begrijpen weinig. troep zeer geestdriftig. ik triomfeer. gefeliciteerd. alexejev.
Tsjechov aan Stanislavski, Jalta, 5 november 1903: Lees verder »
Eénakter van Tsjechov, ooit door 't Barre Land gemaakt voor het Holland festival, toen een film van David Lammers, daarna naar Adelaide en nu in 2011 weer het repertoire met de Veere en op 29 en 30 maart in Frascati te Amsterdam.
Kester Freriks schreef voor de Theaterkrant een recensie van de voorstelling van 27 december in Theater Frascati. Lees verder »