Onder de titel 2x2=5 wijdde 't Barre Land seizoen 2001-2002 aan het
werk van Fjodor Dostojevski (1825-1881). De oogst bestond uit vier
voorstellingen naar romans van Dostojevski en een naar een novelle van
Michael Boelgakov. Vincent van den Berg speelde de monoloog Aantekeningen uit het ondergrondse.
Op dezelfde avond speelde het ensemble de uitsmijter Hondehart van
Boelgakov. De tweede avond bestond uit Witte nachten en De zachtmoedige
als monoloog door Jacob Derwig. De vuistdikke roman Misdaad en straf was de finale van 2x2=5.
De vermenigvuldiging 2x2=5 noteert Dostojevski in zijn roman Aantekeningen uit het ondergrondse
en stelt deze tegenover 2x2=4. Dit staat voor de wereld van formules, Lees verder »
Vernietiging van het bestaande omwille van een hoger doel. Dat is het motief van student Raskolnikov voor een moord op een pandjesbazin. Temidden van op drift geraakte figuren als de drankzuchtige ambtenaar Marmeladov, de nihilist Svidrigajlov en de verlichte kapitalist Loezjin zet hij een gesprek in gang over de grenzen van ethiek.
In ons eigen atelier de Snijzaal is deze voorstelling gespeeld op zo 3, ma 4 & zo 10, ma 11 oktober 2004.
In 2002 speelde 't Barre land deze voorstelling met andere stukken van Dostojevski onder de titel 2x2=5.
11 september 2002 - lezing door Antoine Verbij
bij de opvoering van 'De zachtmoedige'
Dostojevski is zijn leven lang met terrorisme in de weer geweest. Eerst was hij zelf een terrorist, later schiep hij terroristen in zijn verhalen en romans. In de roerige jaren rond 1848, toen overal in Europa opstanden uitbraken, behoorde Dostojevski tot een kring van revolutionaire samenzweerders in Sint-Petersburg. De kring werd opgepakt, Vijftien van hen, onder wie Dostojevski, werden ter dood veroordeeld. Op het moment dat het vonnis zou worden voltrokken, werd bekendgemaakt dat de tsaar gratie had verleend. De vijftien hadden urenlang in de snerpende kou hun dood staan afwachten. Ze kwamen weg met verbanning. Lees verder »
De Groene Amsterdammer, februari 2002 - Loek Zonneveld Lees verder »
De Volkskrant, 20 april 2002 - Karin Veraart
Sterfscènes zijn niet meer dan een lichte struikelbeweging of een kort plofje. De ambtenaar Marmeladov, die wordt overreden, de querulant Sjvidrigailov die er een einde aan maakt – het gebeurt haast terloops, zonder dramatiek; net als ook de liefde met weinig emotioneel vertoon gepaard gaat. Het draait om andere passies in Misdaad en straf van ’t Barre Land: die voor de redeneerkunst, de mooie theorie, de fascinatie voor de geestelijke manipulatie, de uitdaging de ander te slim af te zijn, en voor de innerlijke strijd – die van een moordenaar. En reken maar dat het warm wordt op het toneel. Lees verder »
Trouwt, 20 april 2002 - Arend Evenhuis
Als toneelspelers te lang in hetzelfde toneelstuk staan, zakt die voorstelling in of glijdt die af naar gemakzuchtig geschmier. 'Een uitgewoonde voorstelling', heet het dan.
Als je een voorstelling kunt uitwonen, dan kunnen toneelspelers ook hun toeschouwers uitwonen. En dat gebeurt jammerlijk met het toneelstuk Misdaad en straf dat het theatercollectief ’t Barre Land naar Dostojevski's roman Schuld en boete ensceneert. Lees verder »
Onder de titel 2x2=5 wijdde 't Barre Land seizoen 2001-2002 aan het werk van Fjodor Dostojevski (1825-1881). De oogst bestaat uit vier voorstellingen naar romans van Dostojevski en een naar een novelle van Michael Boelgakov. Van 11 t/m 14 september was het hele Dostojevski-programma in het Utrechtse Theater Kikker te zien. Vincent van den Berg speelt de monoloog Aantekeningen uit het ondergrondse. Op dezelfde avond speelt het ensemble de uitsmijter Hondehart van Boelgakov. De tweede avond bestaat uit Witte nachten en De zachtmoedige als monoloog door Jacob Derwig. De vuistdikke roman Misdaad en straf is de finale van 2x2=5. Lees verder »