Schnitzler

Portret van een officier en een meisje

Voor Theater aan het Spui schreef 't Barre Land een achtergrond artikel over Freud, Schnitzler, luitenant Gustl en mejuffrouw Else. Hieronder de tekst en ook in opgemaakte versie in PDF bijgevoegd, de twee versie zullen licht van elkaar verschillen.  Lees verder »

Anatol

Zeven eenakters met de lichtvoetigheid van een Weense wals. Achter een façade van champagne en slagroom borrelt een leven op waarin de balans tussen schijn en werkelijkheid zoek is. Arts en schrijver Arthur Schnitzler stelde ten tijde van de opkomst van Freud een diagnose van de psychologie van intimiteit.

De eenakters 'Vraag aan het noodlot', 'Kerstinkopen', 'Episode', 'Gedenkstenen', 'Afscheidssouper', 'Doodsstrijd', 'De huwelijksochtend van Anatol' worden opgevoerd door Ingejan Ligthart Schenk, Vincent van den Berg, Margijn Bosch (als süsse Mädel).

VK: ’t Barre Land laat Schnitzlers Gustl en Else leven, voor even

Gustl en Else kennen elkaar niet. Dat kan ook helemaal niet, want het zijn personages uit twee verschillende verhalen. Twee als novelle verschenen monologen van de Oostenrijkse auteur Arthur Schnitzler, die met een tussenpose van 24 jaar zijn verschenen: Leutnant Gustl (1900) en Fräulein Else (1924). Theatercollectief ‘t Barre Land brengt nu beide personages samen in de mooie sobere voorstelling lt. Gustl – mej. Else.

Op geraffineerde wijze gaan ze met elkaar in gesprek, deze twee met de gedachte aan zelfmoord spelende personages. Niet door met elkaar te praten. De twee streams of consciousness blijven als zodanig gehandhaafd en worden door Vincent van den Berg en Margijn Bosch zeer  Lees verder »

Script lt. Gustl - mej. Else

Het script van lt. Gustl - mej. Else, een toneelbewerking van twee novelles van Schnitzler. De orginele teksten in het Duits staan op de website van het onvolprezen Gutenberg-project. Hier staat Fräulein Else en hier staat Leutnant Gustl.

Lieve Jacob,

Ik ben erg blij dat de Komedie van de Verleiding u nog altijd schijnt te interesseren en dat Mej. Else u zo bijzonder goed is bevallen. Ik deel echter helemaal niet uw mening over de ‘afgesloten, afgedane, ter dood veroordeelde wereld’, zoals u die blijkbaar zowel in de Komedie van de Verleiding als in de kring rond Mej. Else herkent.  Lees verder »

anatol (trailer) schnitzler

Anatol, zeven éénakters, even lichtvoetig als een Weense wals. van/met: Vincent van den Berg, Margijn Bosch, Ingejan Ligthart Schenk (spel en vertaling), Erik Bindervoet (tekeningen), Michiel Johannes Jansen (decor)
klik hier voor trailer

lt. Gustl & mej. Else trailer

Korte trailer (1:12) voor lt. Gustl & mej. Else gemaakt voor de voorjaarstournee 2007/2008. Inmiddels zijn er nieuwe speeldata!
klik hier voor trailer

Anatol is monument voor de wellustige man

NRC handelsblad, 14 februari 2006
- Jowi Schmitz

Ze heten Mathilde, Cora en Bianca en maken deel uit van het leven van Anatol, een man in de greep van de verleiding. Allemaal hebben ze hetzelfde gezicht, dezelfde bekoorlijkheid en Anatol bemint ze allen even hartstochtelijk. Vriend Max is erbij als nuchtere tegenstem en getuige.  Lees verder »

Jongeren persbureau Deadline bespreekt lt. Gustl - mej. Else

Arthur Schnitzler (1863-1931) was de eerste Duitser die de zogenaamde 'monoloog novelles' publiceerde. Het toneelspelerensemble 't Barre Land gebruikt twee van deze monologen in hun voorstelling Lt. Gust/Mej. Else.

Twee jonge mensen staan voor een moeilijke beslissing. Moeten ze hetdoen of niet? Tijdens de voorstelling wordt naar een antwoord gezocht.

Meer op http://www.deadline.nl/news/De+monodialogen+van+Lt+Gust+%26+Mej+Else

Intimiteiten voor bij de champagne

de Volkskrant, 4 juli 2005
- Marian Buijs

Wat is trouw? Wat is bedrog? Waar ligt de grens tussen waarheid en leugen in de liefde? Terwijl een vrouw door de haren van haar minnaar strijkt, voelt ze geen bedrog, want ze denkt niet aan haar andere geliefde. Vrouwen bedriegen mannen met het grootste gemak, ze zijn zich er niet eens van bewust. Zegt Arthur Schnitzler in Anatol. Maar mannen doen precies hetzelfde.  Lees verder »