Wegens geherformuleerde noodzakelijkheid brengt De Veere
Der Theatermacher van Thomas Bernhard
Lees verder »
Wegens geherformuleerde noodzakelijkheid brengt De Veere
Der Theatermacher van Thomas Bernhard
Lees verder »
De nederlandsch belgische repertoirevereeniging de Veere brengt Der Schein trügt, van Thomas Bernhard (1931-1989), voor het eerst opgevoerd op 24 januari 1984 om half negen ‘s avonds door het Schauspielhaus Bochum in de regie van Claus Peymann en vijf minuten later om vijf over half negen op 24 januari 1984 in het toenmalige Mickery Theater te Amsterdam door Maatschappij Discordia aan haar repertoire toegevoegd in een sprankelende nieuwe vertaling.
eerste bedrijf, eerste scene, dinsdag, bij Karl
Karl:we mogen ons niet laten omgooien
vooral nu niet
in deze vreselijke tijd
misschien is het helemaal niet zo vreselijk
op de virtuositeit komt het aan
op karakter Lees verder »
Teksten van Armando / Bernhard / Brecht / Strauss / Tabori
regie: Lidwien Roothaan, 't Barre Land & Theater Kikker Jubileum Festival in de Kassen van de Oude Hortus, Utrecht
Wenen kent een rijke toneeltraditie op het gebied van de satire, van werken waarin met een scherpe pen het onvermogen van de mens aan de kaak gesteld wordt. Een lijn van ongeveer 150 jaar loopt van Johann Nestroy, via Karl Kraus en Elias Canetti naar Thomas Bernhard (1931-1989). Van Bernhard speelt ’t Barre Land nu De president (1975). Het is de eerste keer dat we zijn werk spelen, we denken en spreken er al veel langer over. Al een tijd putten we uit het werk van de grote Oostenrijkse toneelschrijvers. Lees verder »
In maart 2012 verscheen Koning Lear (ISBN: 978-90-6169-539-4) vertaald door Erik Bindervoet & Robbert-Jan Henkes. Shakespeare's tragedie wordt door de Harmonie uitgegeven in de serie Klassiek Geïllustreerd, met prenten van Aart Clerkx. De uitgave zal te verkrijgen zijn in de betere boekhandel net als de in de zelfde fraaie serie uitgegeven vertalingen van Hamlet van William Schakespeare (ISBN: 978-90-6169-612-4) en De laatste dagen der mensheid van Karl Kraus (ISBN:978-90-6169-888-3). Lees verder »
Toneelstuk in drie bedrijven.
De Oostenrijkse auteur Thomas Berhnard (1931-1989) schreef deze familiecomedie in 1984 voor Ilse Ritter, Kirsten Dene en Gert Voss, drie geliefde acteurs van het Wiener Burgtheater. Het stuk gaat over twee zusters, toneelspeelsters, die in hun Weense stadsvilla wachten op de thuiskomst van hun broer, een filosoof, die terugkeert uit een inrichting.
“Kunstenaars moeten zichzelf helpen, vooral jonge kunstenaars. Er komt niets terecht van jonge kunstenaars als ze voortdurend geholpen worden. Wie een kunstenaar helpt, maakt hem kapot.”
Bernhard op zijn best. Hard gescheld en lichtvoetig gefoeter, repeterende tirades over toneelspelen, de schilderkunst, de medische wetenschap en gebak.
Spel: Lees verder »
In 1975, tijdens het eerste proces tegen de anarchistische terreurgroep Rote Armee Fraktion in Stuttgart, wordt een paar straten verder De President voor het eerst gespeeld, vier dagen na de première in Wenen. De Oostenrijkse schrijver Thomas Bernhard schreef een Schimpftirade over de perversie van de macht; met Voltaire, een dode hond, een slager, een moppenvertellende masseur en een anarchistische zoon als de grote afwezigen.
Als er na de Tweede Wereldoorlog in Europa één schrijver is geweest die schelden als een serieuze aangelegenheid, als een vorm van kunst beschouwde dan was het Bernhard. Zijn toneelstukken en boeken zijn een groots gevecht tegen zelfgenoegzaamheid, provincialisme en middelmatigheid.
Lees verder »
Loek Zonneveld schreef voor De Groene
Amsterdammer van 6 april 2011 een snelle schets over Langs de grote weg, die hij te Amsterdam in Frascati 3 zag. Lees verder »
Loek Zonneveld besprak voor De Groene Amsterdammer Jubileum NU, een project rond werk van George Tabori, waar Fest onderdeel van was.
't Barre Land opende hun produktie Fest met een telefoonscène van Brecht (De joodse vrouw) en eindigde met die van Tabori. Tussen die twee momenten werd een tekstcollage getoond (fragmenten uit Botho Strauss en Thomas Bernhard), die tezamen een fascinerende literaire en tehatrale reactie vormden op de week van het Grote Herdenken en de zwaarte van Tabori's stuk. Prachtig vormgegeven in een leeggeplunderde kas van de Utrechtse Hortus Botanicus.
PDF in bijlage.