Tsjechov

De Kersentuin

De eerste in de reeks repertoire is De Kersentuin van Anton Tsjechov. De montering is gebaseerd op het regieboek van Stanislavski. 

Stanislavski aan Tsjechov, telegram, petersburg, 2 april 1904:
succes kersentuin bij publiek heel groot, onvergelijkelijk veel groter dan moskou. na derde bedrijf veel geroep om auteur. kenners verrukt. kranten begrijpen weinig. troep zeer geestdriftig. ik triomfeer. gefeliciteerd. alexejev.

Tsjechov aan Stanislavski, Jalta, 5 november 1903:  Lees verder »

Langs de grote weg

Eénakter van Tsjechov, ooit door 't Barre Land gemaakt voor het Holland festival, toen een film van David Lammers, daarna naar Adelaide en nu in 2011 weer het repertoire met de Veere en op 29 en 30 maart in Frascati te Amsterdam.

De Bruiloft

Behalve avondvullende stukken schreef Anton Tsjechov een handvol aanstekelijke vaudevilles en eenakters: vliegensvlugge satirische schetsen van menselijke zwakheden en eigenaardigheden. Voor Oerol hernam ’t Barre Land Langs de grote weg en speelde 's middags de voorstelling De Bruiloft.  Lees verder »

April is the cruellest month

’t Barre Land is bekend om zijn vertalingen en bewerkingen van toneelklassiekers en wereldliteratuur, maar speelde ook meer performanceachtige voorstellingen zoals The Waste Land (1997) en Unreal City (1998). Twee onnavolgbare collages van tekst, beeld en muziek. In het voorjaar maakte het gezelschap de onvoorstelbare voorstelling April is the cruellest month waarin het accent ligt op zelden gespeeld of onspeelbare geacht toneelwerk. De eerste regel van T.S. Eliot’s beruchte gedicht The Waste Land (1992), April is the cruellest month, verschaft de titel.  Lees verder »

Tekstuitgaven

In maart 2012 verscheen Koning Lear (ISBN: 978-90-6169-539-4) vertaald door Erik Bindervoet & Robbert-Jan Henkes. Shakespeare's tragedie wordt door de Harmonie uitgegeven in de serie Klassiek Geïllustreerd, met prenten van Aart Clerkx. De uitgave zal te verkrijgen zijn in de betere boekhandel net als de in de zelfde fraaie serie uitgegeven vertalingen van Hamlet van William Schakespeare (ISBN: 978-90-6169-612-4) en De laatste dagen der mensheid van Karl Kraus (ISBN:978-90-6169-888-3).  Lees verder »

Repertoire

Loek Zonneveld schreef voor De Groene
Amsterdammer
van 12 januarie 2011 een kritiek over De kersentuin, die hij te Amsterdam in Frascati 1 zag.  Lees verder »

Ontroerende Tsjechov

Kester Freriks schreef voor het NRC van 4 januari 2011 een recensie over De Kersentuin die hij op 3 januari had gezien in Theater Kikker in Utrecht.  Lees verder »

Klassiek is ook actueel

Roos Euwe schreef voor online kunsttijdschrift Hard/Hoofd een uitgebreid essay over de mogelijkheden van repertoire. Lees hier het hele essay.  Lees verder »

Vooral eerst dit

Loek Zonneveld schreef voor De Groene
Amsterdammer
van 6 april 2011 een snelle schets over Langs de grote weg, die hij te Amsterdam in Frascati 3 zag.  Lees verder »

Langs de grote weg

Als eerste de laatste foto's genomen in Frascati 3 tijdens De Veere in 2011. Daarvoor
in de Snijzaal, alles  door Fran van der Hoeven. De voorstelling werd ook bewerkt tot een film van David Lammers, foto's genomen tijdens de opnames in de Snijzaal.