2007

Ritter, Dene, Voss

Toneelstuk in drie bedrijven.

De Oostenrijkse auteur Thomas Berhnard (1931-1989) schreef deze familiecomedie in 1984 voor Ilse Ritter, Kirsten Dene en Gert Voss, drie geliefde acteurs van het Wiener Burgtheater. Het stuk gaat over twee zusters, toneelspeelsters, die in hun Weense stadsvilla wachten op de thuiskomst van hun broer, een filosoof, die terugkeert uit een inrichting.

“Kunstenaars moeten zichzelf helpen, vooral jonge kunstenaars. Er komt niets terecht van jonge kunstenaars als ze voortdurend geholpen worden. Wie een kunstenaar helpt, maakt hem kapot.”

Bernhard op zijn best. Hard gescheld en lichtvoetig gefoeter, repeterende tirades over toneelspelen, de schilderkunst, de medische wetenschap en gebak.

Spel:  Lees verder »

De president

In 2007 nam Fran van der Hoeven nam foto's in het Grand Theatre. David Adams maakte de kleuren opnames. In 2011 nam Fran van der Hoeven nieuwe foto's van De President door De Veere, nu met Carole van Ditshuijzen als mevrouw Frölich in de rode jurk.

De president van Thomas Bernhard

In 1975, tijdens het eerste proces tegen de anarchistische terreurgroep Rote Armee Fraktion in Stuttgart, wordt een paar straten verder De President voor het eerst gespeeld, vier dagen na de première in Wenen. De Oostenrijkse schrijver Thomas Bernhard schreef een Schimpftirade over de perversie van de macht; met Voltaire, een dode hond, een slager, een moppenvertellende masseur en een anarchistische zoon als de grote afwezigen.
Als er na de Tweede Wereldoorlog in Europa één schrijver is geweest die schelden als een serieuze aangelegenheid, als een vorm van kunst beschouwde dan was het Bernhard. Zijn toneelstukken en boeken zijn een groots gevecht tegen zelfgenoegzaamheid, provincialisme en middelmatigheid.  Lees verder »

deconstructie

Fotografie Fran van der Hoeven.Foto's deconstructie, gemaakt door Sanne Peper in De Snijzaal.

lt. Gustl - mej. Else

In theater Kikker in 2007 en op vrijdag 2 oktober 2009 in De Snijzaal. Fotograaf Fran van der Hoeven.

Kras

Foto Jaïr Stranders, genomen in de Snijzaal.

Happy Days

door Margijn Bosch genomen in Grand Theatre.

Anatol

Zeven eenakters met de lichtvoetigheid van een Weense wals. Achter een façade van champagne en slagroom borrelt een leven op waarin de balans tussen schijn en werkelijkheid zoek is. Arts en schrijver Arthur Schnitzler stelde ten tijde van de opkomst van Freud een diagnose van de psychologie van intimiteit.

De eenakters 'Vraag aan het noodlot', 'Kerstinkopen', 'Episode', 'Gedenkstenen', 'Afscheidssouper', 'Doodsstrijd', 'De huwelijksochtend van Anatol' worden opgevoerd door Ingejan Ligthart Schenk, Vincent van den Berg, Margijn Bosch (als süsse Mädel).

Snijzaal

In het voorjaar van 2007 openden we de deuren van De Snijzaal. Vanaf maart tot juni was het monumentale pand op het Utrechtse Veeartsenij-terrein atelier, podium en open huis. Om de twee weken werd er twee weken in twee zalen ontvangen, gepresenteerd en geschonken. Data, plaats en aanvang zijn vooraf bekend. Bar en verzorging van hoog niveau, programma wisselend.

Nieuwe stukken werden gemaakt, afgewisseld met repertoire van Comp. Marius, Dood Paard, Maatschappij Discordia, individuele gasten en ‘t Barre Land. Snijzaal had korte termijn programmering.  Lees verder »